lør. 06. apr.
|Mellomrommet Sagene
Tyranny Is Back in Style
en multisensorisk utstilling 6.- 28. april 2024 Åpningstider tir - søn 12-16
Mellomrommet Sagene
06. apr. 2024, 12:00
Mellomrommet Sagene, Kristiansands gate 1, inngang Arendalsgata, 0463 Oslo, Norge
åpningstider ons - søn 12-16
Tyranny Is Back in Style
Yngvild K. Rollands utstilling på Mellomrommet er en sammensetning av
arbeider med skulptur, lyd og tegning som viser til ulike former for menneskelig
handling gjennom markeringsbehov, protest og avtrykk, der musikk har vært et
redskap for å formidle dette.
Maktmisbruk, undertrykkelse og dominans fra den store til den lille aktør har
preget vinterhalvåret 2023-24. Trykket har kommet fra det globale nyhetsbildet,
der enkelte maktmenn utpeker seg, men også fra nærmiljøet der Oslo kommune
og Kulturetaten blant annet har kastet ut kunstnere fra deres arbeidsplasser
mens de har arbeidet mot utstillinger, slik som denne.
Som en respons har Rolland laget Territorial Pissing (Some call it politics), et
skulpturelt verk i gummi med referanse til Nirvanas låt Territorial Pissings fra
1991.
Musikk som protest.
I et kort nyhetsopptak vist på NRK i 2021 satt legen til den avdøde Navalnyj seg
ned ved pianoet og spilte Beethovens velkjente Für Elise da russisk politi
ransaket hjemmet hennes. Ransakelsen kom som følge av Navalnyjs arrestasjon
etter at han først hadde blitt forgiftet av det russiske regimet.
I en installasjon med funnet materiale av flygelstrenger og en pianokrakk,
avspilles en noe modifisert versjon av dette lydopptaket sporadisk.
Tegningene fra serien Beat Drawings har Yngvild K. Rolland jobbet med i over
10 år. Den tar utgangspunkt i merkene på brukte trommeskinn og hvordan
energien av lyd og menneskelig slagkraft har manifestert seg som visuelle
avtrykk. Et eget språk der lyd blir til tegning.
Yngvild Rolland
Bio
Yngvild K. Rolland har utdannelse fra Camberwell College of Arts i London og Kunst og
håndverksskolen i Oslo, og har hatt lengre arbeidsopphold i New York og Paris. Hennes praksis
inkluderer offentlige kunstprosjekter, audiovisuelle samarbeidsprosjekter og publikasjoner.
Yngvild K. Rollands arbeider har blitt vist i gallerier, muséer og musikkfestivaler i Norge, USA, Brasil,
Polen, Frankrike, Tyskland og Spania og Sverige. Separatutstillinger inkluderer Trafo Kunsthall i
Asker (2023), Lydgalleriet i Bergen (2021), Deichman bjørvika (2021), 222T i Oslo (2020),
Ultimafestivalen i Oslo (2016), bestillingsverk på Chateau Neuf med musiker Rolf-Erik Nystrøm
(2015), Østfold Kunstnersenter i Fredrikstad (2014), Naxal Belt i New York City (2012), Akershus
Kunstsenter i Lillestrøm (2010). Hun har deltatt på gruppeutstillinger ved blant annet Kunstmuseet
Nord-Trøndelag, Trondheim, NY Art Book Fair / MoMA PS1, New York, Galleri 0047 i Oslo,
Kunstnernes Hus i Oslo, Grimmuseum i Berlin, Point Ephémère (Hot Desking/Manifesta 7) i Paris,
Zacheta National Gallery of Art i Warsawa.
Verkene hennes er innkjøpt av flere offentlige og private samlinger, blant annet Viken
fylkeskommune, Vestland fylkeskommune og Sandnes kommune.
Utstillingen er støttet av Billedkunstnernes Vederlagsfond og Norsk kulturfond.